søndag den 13. januar 2013

Knæ (og resten af mig) update

Jeg synes det er svært at bedømme smerte... Især når skaden (det er selvfølgelig mit efterhånden berømte og berygtede løberknæ, jeg snakker om), har været der så længe som den har nu. Siden 7. Oktober har jeg bøvlet med smerter. Først stikkende smerter på ydersiden af knæet, og de sidste måneder har det været ømhed og smerter fra knæet og op i låret. I div muskler og den store sene på ydersiden af låret.

Måske er det blevet bedre. Det falder mig utroligt svært at bedømme. Men uanset hvad, så har jeg ikke den stikkende smerte ved mit knæ, der gør selv små ting i hverdagen besværlige.

..... Så måske bedre.

Jeg er i fuld gang med at forberede min krop på den nye løbestil. Dybe squads på flad fod, tå øvelser balancebræt osv. Desuden har jeg smidt sko og strømper her hjemme. Og når chancen byder sig, skal legebarnet da også ud og dyppe tæer i den nyfaldne sne.
Core øvelserne hænger jeg godt nok lidt i bremserne med... Jeg ved ikke hvad der gør det. Men jeg får det bare ikke gjort.

Desuden rider jeg også, hvilket også betyder en del for både inderlår, underben, mave og ryg og holdning. Og selvfølgelig balancen.

2013 er startet godt, jeg har tabt jule-kiloene igen (Jeg tog alligevel godt 2 kilo på...) Og har fortsat de gode spisevaner hvor jeg slap dem. Husker madpakken når vi tager nogen steder hen, så jeg ikke "bliver nødt til" at købe et eller andet hurtigt... Som også gerne er usundt.

Jeg har lagt en lille bitte plan for opstart af løb... Men tror jeg vil ha spurgt Posemanden til råds på lørdag, for at høre hans mening.
Men det jeg selv har tænkt er som følger: grundig opvarmning, kort løb, måske 1-2 minutter til en start, (for at kunne bevare krops holdning og korrekt løbestil), indlægge pauser hvor jeg enten strækker ud, eller går. Trappe meget meget stille op. Måske kun øge med et minut i ugen... De første uger.

Men jeg skal mærke godt efter min krop. Hvad jeg kan holde til, og om jeg kan tåle mere, eller skal holde lidt igen. Det er en af mine største udfordringer, at jeg bliver grebet af løbet, og glemmer at mærke efter om min krop overhovedet kan følge med.

Endnu et mål for 2013... og resten af mit liv. Mærk efter.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar