onsdag den 16. januar 2013

Mad øre mm.

Jeg elsker mad. Jeg elsker at lave mad, spise mad og at tænke på mad.

Så endnu engang vil jeg dele et billede af min frokost. Dages rod-sammen består af broccoli, rosenkål, hvidløg, porrer, persillerod, persille, gulerod, grønne linser, spelt kerner og nudler.
Jeg fik lavet så stor en portion at der er til frokosten i morgen også. Da Janni ikke er ligeså vild med kanin-mad, som jeg, er det mig der står for at få det udryddet igen ;)





Og så står den på endnu en gang oprydning.
Jeg har slettet en masse gamle blogindlæg, lidt ærgeligt at slette "den del af historien" men synes det var på tide at få ryddet lidt op. Jeg er gladere og knap så forvirret som jeg var den gang, og historien forsvinder jo ikke selvom det jeg skrev er væk.

Lige et godt citat fra i dag: "Elefanter er grå, men ikke alle grå ting er elefanter"

3 kommentarer:

  1. Mad er godt, og masser af mad skal der gerne til :-) Din ret ser rigtig lækker ud, og din timing er perfekt! Jeg står nemlig lige og savner lidt inspiration til at få brugt en ordentlig bakke rosenkål - har tidligere fået dem til at smage godt i en ret med boghvedenudler, men eller synes jeg de er lidt svære at kombinere med andre grøntsager, og bruger dem mest som tilbehør. Hvad krydrede du din ret med? Jeg har løg (desværre ikke porrer), rosenkål og broccoli samt nogle peberfrugter fra min grøntkasse. Tænker på om det ville blive godt med noget pasta (eller risnudler, for at holde et asiatisk tema) og en dressing med soya-ingefær. Har du et tip til at sparke den opskrift et trin op af den kulinariske stige?

    SvarSlet
  2. Jeg har et godt tip mht rosenkål og broccoli, lige de 2 slags kål koger jeg ikke. Rosenkål deler jeg over i kvarte, og broccoli bare i små buketter, de får et drøn i gryden med olivenolie og hvidløg i fine tern (har tit også gulerødder med enten stænger eller skiver. Jeg hælder lidt grøntsags boullion ved, så kål og rødder ikke sætter sig fast på bunden. Meget lidt men ofte. Krydrer med salt, peber, cayennepeber, soya, og nogengange paprika. Inden jeg slukker for blusset drysser jeg persille over, det giver lige en lidt frisk smag.

    Peberfrugterne ville jeg nok vente med at putte i til de sidste 5 minutter. Da jeg synes de er mest lækre når der er lidt bid i.

    Jeg er helt vild med rodfrugter, så hvis jeg har enten pastinak, persillerod, søde kartofler eller andet godt, plejer jeg også at have det med. Squash er også altid godt i div retter.

    Og så plejer jeg gerne at tilføje en gang grønne eller røde linser, eller nogle kerner af en art, spelt eller perlebyg, for at få lidt flere proteiner ind over :)

    Dressing med soya-ingefær... Det må jeg da vist lige bede om at høre mere om ?? Jeg har aldrig været særlig god til at bruge ingefær i mad. Ren og skær manglende fantasi ;)

    SvarSlet
  3. Hejsa - det lyder som en rigtig god reste-ret, den vil jeg helt bestemt prøve. Tror faktisk jeg vil lave noget i den stil i aften, og måske fyre nogle kikærter i? Jeg har en ide om, de vil gå godt med rosenkål.
    Helt enig i, at kål bare ikke skal koges - det bliver kedeligt og sjasket og lugter af sure sokker. Jeg plejer at dampe brocoli, eller hælder kogende vand over og lader det stå i 5 minutter - så bliver den mørkegrøn og lækker :-)
    Soya og ingefær er lidt en universal-smag til asiatiske retter, synes jeg. Når jeg wokker kommer jeg nogen gange ingefær-pasta (fordi frisk ingefær tit er trevlet når man køber det herhjemme), riseddikke og en god soya i gryden. Dertil rejer/kylling/tofu whatever protein jeg nu har, og en masse grøntsager. Løg, porrer, gulerødder, brocoli, peberfrugt og fintsnittet hvid- eller spidskål er altid godt, og luksusudgaven har også nogle sugar snaps eller babymajs med.
    Uhm - trænger allerede til en ordentlig skudefuld varm vintermad, men først skal arbejdet og svømmeturen lige overståes!

    SvarSlet